Gepubliceerd op 29 jan. 2025

MoveNL in 2024: meer mensen vaker in beweging, unieke samenwerkingen en nieuwe doorontwikkelingen

Het einde van 2024 nadert, en we kijken met trots terug op een jaar waarin MoveNL verschil heeft kunnen maken rondom sport, beweging en cultuur. Samen met onze partners hebben we mensen en sport-, beweeg- en cultuuraanbieders geïnspireerd en verbonden. Dit jaar stond in het teken van doorontwikkeling, samenwerkingen en het ontwikkelen van succesvolle implementaties. We hebben nieuwe samenwerkingen met maatschappelijke partners tot stand gebracht, mochten als keynote spreker bij de Raad van de Europese Unie vertellen over MoveNL, we introduceerden de MOVES betaal valuta en organiseerden lokale impactvolle campagnes zoals Gratis Aktyf Waadhoeke, waar €500.000 beschikbaar is gesteld om 2.000 jongeren meer te laten bewegen.

MoveNL

Terugblik

Beweging

Twee mensen lopen hard op een bospad

Het was een jaar vol beweging, met vele nieuwe inwoners die de aangesloten MoveNL-platformen ontdekten. Door hen werden vele gratis en betaalde reserveringen gedaan, wat resulteerde in zo’n 250.000 beweegminuten. Samen met onze partners hebben we sport, beweging en cultuur inzichtelijker en toegankelijker gemaakt voor duizenden Nederlanders. Laten we samen terugblikken op de belangrijkste highlights van dit jaar:

 

MoveNL inspireert bij Raad van de Europese Unie in België

Tijdens de Raad van de Europese Unie deelden we onze visie en kennis over het betrekken van ongebonden sporters met (inter)nationale experts uit de sportsector. We presenteerden de missie van MoveNL en hoe we hieraan werken, met focus op digitale oplossingen om ongebonden sporters te informeren en motiveren. Een mooie kans om onze Nederlandse aanpak te delen en anderen te inspireren!

 

Lancering platformen in Den Haag en Kampen

Twee gemeenten lanceerden dit jaar hun bij MoveNL aangesloten platform: woensdag 4 september stond in het teken van de lanceringen van zowel Schoolsport070 als Heel Kampen beweegt.

Schoolsport070
Dit platform biedt scholieren en ouders toegang tot naschoolse activiteiten, om zo op jonge leeftijd kennis te maken met een actieve en gezonde leefstijl. Tevens geeft het platform scholen de mogelijkheid om hun schoolactiviteiten op één centraal punt zichtbaar te maken. Na een succesvolle pilotperiode bij 90 basisscholen zal het platform vanaf januari 2025 volledig in gebruik worden genomen en een verplicht onderdeel zijn van de subsidie geving en verantwoording van de Gemeente Den Haag. 

Heel Kampen Beweegt
Dit platform richt zich op het overzichtelijk maken van sport- en beweegaanbod in Kampen. Lokale buurtsportcoaches benutten het platform om op een moderne en overzichtelijke manier, samen met lokale aanbieders, zoveel mogelijk Kampenaren te motiveren om (meer) te bewegen.

De lancering van Heel Kampen Beweegt

Impactvolle campagnes om meer mensen in beweging te brengen

Bij alle MoveNL-platformen blijkt telkens weer hoe belangrijk gerichte campagnes zijn om specifieke doelgroepen te bereiken en lokaal impact te maken. Daarom hebben we dit jaar een kennisbank opgezet, met inspirerende voorbeeld campagnes voor gemeenten. Hierin is onder andere de succesvolle Egg-Hunt campagne te vinden, die voor het eerst werd gelanceerd in Apeldoorn en een groot succes bleek. Ook de ‘Gratis Aktyf Waadhoeke’ campagne staat erin vermeld, een initiatief dat dit jaar zelfs in de Tweede Kamer als succescase werd gepresenteerd. Meer hierover en andere inspirerende campagnes zullen in 2025 zeker volgen!

Egg-Hunt in Apeldoorn: een sportieve speurtocht voor jong en oud
Tijdens Pasen organiseerde Sportplein Apeldoorn een succesvolle Egg-Hunt in samenwerking met verschillende lokale bedrijven. Tien gouden eieren werden verstopt met daarin prijzen als een lunchbon, gratis sportmaand en verschillende cadeaubonnen. Enthousiaste Apeldoorners gingen alleen, met hun partner of vaak ook met hun hele gezin fanatiek op pad met behulp van verschillende hints. In 2025 keert de Egg-Hunt terug met nog meer gouden eieren en bredere samenwerking met lokale bedrijven, wat het bereik van het platform vergroot.

 

Gratis Aktyf Waadhoeke: gratis sportpas voor jongeren
Een campagne waar we bijzonder trots op zijn, is Gratis Aktyf Waadhoeke. Via het YnBeweging platform werd €500.000 beschikbaar gesteld voor 2.000 jongeren tussen de 12 en 16 jaar, zodat zij laagdrempelig kennis kunnen maken met sport, beweging en cultuur.

Dit initiatief van Sport Fryslân, de Gemeente Waadhoeke en Seewyn Kunsteducatie kreeg zelfs aandacht in de Tweede Kamer: de SP heeft, met ondersteuning van partners als NOC*NSF en de KNVB, een lobby gestart om een landelijke sportpas voor jongeren in het leven te roepen om gratis te kunnen sporten. Op donderdag 5 december debatteerde de Tweede Kamer over de sportbegroting, waar Gratis Aktyf Waadhoeke als voorbeeld genoemd werd omdat een dergelijke pas hier al succesvol in de praktijk is gebracht. We zijn trots dat MoveNL zo’n belangrijke en innovatieve campagne technisch mogelijk maakt.

Sport Expertise Centrum Oss promoot eigen activiteiten succesvol via MoveOss
Dit jaar heeft Sport Expertise Centrum het platform MoveOss effectief ingezet om sport- en beweegactiviteiten voor de inwoners van Oss te promoten. Via de website en app werden diverse jeugdactiviteiten aangeboden, die in grote aantallen werden gereserveerd. Populaire programma’s, zoals de vakantiesporten, glow in the dark evenementen en de Let’s Play buitenspeel-reeksen, trokken veel deelnemers. Dankzij de Kinderprofielen in MoveOss kunnen ouders eenvoudig activiteiten voor hun kinderen boeken, terwijl SEC tegelijkertijd waardevolle inzichten krijgt over de deelnemers van hun programma’s.

Benieuwd met welke andere campagnes we samen met onze partners nog meer mensen in beweging brengen? Volg MoveNL op LinkedIn of neem contact met ons op via team@movenl.nl.

Sportpas Waadhoeke

Introductie van MOVES en samenwerking met maatschappelijke partners

2024 was het jaar waarin de ‘online valuta’ van MoveNL, MOVES, in gebruik is genomen. MOVES maakt het mogelijk om sporttegoed toe te wijzen aan specifieke doelgroepen zoals mensen met een lager inkomen of jongeren, zoals in Waadhoeke.

We zijn dit jaar samenwerkingen gestart met maatschappelijke partners zoals Stichting Leergeld, ReumaNederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Uniek Sporten. Hiermee maken we niet alleen hun sport- en beweegaanbod zichtbaar in de lokale platformen, ook bieden we de mogelijkheid om voor deze specifieke doelgroepen een sporttegoed beschikbaar te stellen. We kunnen tegoeden uitgeven en het recht daarop controleren, betalingen afhandelen en de voortgang monitoren. We zien dit als een belangrijke stap voor de toekomst van sport, beweging en cultuur.

MoveNL meet-up en vooruitblik naar 2025

In november vond de MoveNL Meet-up plaats in Apeldoorn, waar professionals uit de sport-, welzijn- en beleidssector samenkwamen. Het thema ‘Het Sportakkoord van de toekomst’ stond centraal, met sprekers als Roxanna van Erp (Sport&Strategie), Marcel Boots (Basic Fit), Miel Vanhaverbeke (iPitup) en René de Vries (wethouder Waadhoeke). De gezamenlijke conclusie? Samenwerking en verbinding zijn essentieel om de impact van bestaande (en nieuwe) initiatieven te versterken.

Het nieuwe jaar staat voor MoveNL dan ook in het teken van samenwerking en verbinding. Als verbinder en schakel tussen organisaties blijven we bestaande initiatieven versterken en nieuwe projecten mogelijk maken. Ons platform wordt verder doorontwikkeld, zodat we nog meer impact kunnen maken en het voor iedereen eenvoudiger wordt om in beweging te komen en activiteiten te doen.

We kijken uit naar een sportief 2025 en bedanken jullie voor een geweldig 2024!